حرام ولا.............؟؟؟؟ كنت بتناقش مع بعض الصديقات فى :هل تزيين عربية العروسة و العريس حرام ولا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هل لبس العروسة الفستان الابيض حرام ولا.....؟؟؟؟ من منطلق انها بدعة . طب كل واحد يسأل نفسه كدة و يحاول يجاوب...... تعالوا نتناقش مع بعض فى هذه القضية اللى احتار فيها كتير لكن اعتقد انه بعون الله هنفض هذا الاشتباك.
بس تعالوا الاول نتفق مع بعض على شوية ثوابت. اولا:فى قاعدة شرعية بتقول :الاصل فى الاشياء الاباحة ما لم يأت نص بتحريمها . وفى قاعدة تانية بتقول الاصل فى العبادات التحريم ما لم يأت نص بتحليلها،،و بالتالى اتصنفت الى اشياء و عبادات . طب تعالوا نفهم هذه القواعد و نحاول نطبقها ،مثلا تزيين عربية العروسة و العريس اشياء ولا عبادات ؟؟؟؟؟؟ اشياء و بالتالى تنطبق عليها القاعدة الاولى وهى ان الاصل فيها انها حلال الا اذا جاء النص و حرمها و بالتالى طالم
و حرمها و بالتالى طالما مافيش نص يحرمها اذن هى حلال ، ونفس الشيىء للبس العروسة فستان ابيض . طب قالوا انها بدعة!!!!!! الفكرة ان البدعة فى الحديث (كل بدعة ضلالة و كل ضلالة فى النار) كان الرسول يقصد بيها العبادات،او بمعنى اصح بدعة دينية ،المتعلقة بالقاعدة التانية وهى الخاصة بالعبادات مش بالاشياء.
طب مثلا حاجة زى :صلاة التسابيح ؟؟؟؟؟؟ بردوا اختلفوا فيها !!! طب الاول نسأل نفسنا هى اشياء ولا عبادات ؟؟ عبادات و بالتالى ينطبق عليها القاعدة التانية و هى ان الاصل فى العبادات التحريم ما لم يأت نص بتحليلها و بالتالى اصبح الاصل فى صلاة التسابيح انها حرام الا اذا جاء النص اللى يحللها فوجدوا ان فى حديث يحللها و لكنهم اكتشفوا ان هذا الحديث ضعيف جدا ، و بالتالى اصبحت صلاة التسابيح حرام لعدم وجود النص القوى الذى يحللها . حاجة مثلا زى الخمر حرام
حاجة مثلا زى الخمر حرام ولا؟؟؟؟؟؟؟ ااولا نسأل نفسنا هى اشياء ولا عبادات ؟؟؟ اشياء و بالتالى الاصل فيها انها حلال الا اذا جاء النص الذى يحللها و لان النص اللى حرم الخمر اتوجد بالتالى اصبحت حرام. قيسوا على كدة اى حاجة . و من هنا ان شاء الله نكون فضينا الاشتباك......
و جزاكم الله خيرا و نسألكم الدعاء............ بصراحه كلام جميل جدا وموضوع مهم جدا جدا جدا خاصه للناس الى بتحرم وتحلل على مزاجها 733 - حُكم فستان الزفاف الأبيض ، وهل أصله يرجع إلى النصارى ؟ وهل هو بدعة ؟ الشيخ عبد الرحمن السحيم
بس تعالوا الاول نتفق مع بعض على شوية ثوابت. اولا:فى قاعدة شرعية بتقول :الاصل فى الاشياء الاباحة ما لم يأت نص بتحريمها . وفى قاعدة تانية بتقول الاصل فى العبادات التحريم ما لم يأت نص بتحليلها،،و بالتالى اتصنفت الى اشياء و عبادات . طب تعالوا نفهم هذه القواعد و نحاول نطبقها ،مثلا تزيين عربية العروسة و العريس اشياء ولا عبادات ؟؟؟؟؟؟ اشياء و بالتالى تنطبق عليها القاعدة الاولى وهى ان الاصل فيها انها حلال الا اذا جاء النص و حرمها و بالتالى طالم
و حرمها و بالتالى طالما مافيش نص يحرمها اذن هى حلال ، ونفس الشيىء للبس العروسة فستان ابيض . طب قالوا انها بدعة!!!!!! الفكرة ان البدعة فى الحديث (كل بدعة ضلالة و كل ضلالة فى النار) كان الرسول يقصد بيها العبادات،او بمعنى اصح بدعة دينية ،المتعلقة بالقاعدة التانية وهى الخاصة بالعبادات مش بالاشياء.
طب مثلا حاجة زى :صلاة التسابيح ؟؟؟؟؟؟ بردوا اختلفوا فيها !!! طب الاول نسأل نفسنا هى اشياء ولا عبادات ؟؟ عبادات و بالتالى ينطبق عليها القاعدة التانية و هى ان الاصل فى العبادات التحريم ما لم يأت نص بتحليلها و بالتالى اصبح الاصل فى صلاة التسابيح انها حرام الا اذا جاء النص اللى يحللها فوجدوا ان فى حديث يحللها و لكنهم اكتشفوا ان هذا الحديث ضعيف جدا ، و بالتالى اصبحت صلاة التسابيح حرام لعدم وجود النص القوى الذى يحللها . حاجة مثلا زى الخمر حرام
حاجة مثلا زى الخمر حرام ولا؟؟؟؟؟؟؟ ااولا نسأل نفسنا هى اشياء ولا عبادات ؟؟؟ اشياء و بالتالى الاصل فيها انها حلال الا اذا جاء النص الذى يحللها و لان النص اللى حرم الخمر اتوجد بالتالى اصبحت حرام. قيسوا على كدة اى حاجة . و من هنا ان شاء الله نكون فضينا الاشتباك......
و جزاكم الله خيرا و نسألكم الدعاء............ بصراحه كلام جميل جدا وموضوع مهم جدا جدا جدا خاصه للناس الى بتحرم وتحلل على مزاجها 733 - حُكم فستان الزفاف الأبيض ، وهل أصله يرجع إلى النصارى ؟ وهل هو بدعة ؟ الشيخ عبد الرحمن السحيم